Tweede week in het Trinity Hospital, Maternity War - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Marlou Kersten - WaarBenJij.nu Tweede week in het Trinity Hospital, Maternity War - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Marlou Kersten - WaarBenJij.nu

Tweede week in het Trinity Hospital, Maternity War

Blijf op de hoogte en volg Marlou

16 Mei 2015 | Malawi, Blantyre

Tweede week in het Trinity Hospital, Maternity Ward.

Maandag

Deze week begonnen we op de Maternity ward ( kraamafdeling). We hadden eerst een gesprek met Sheila over hoe onze eerste week was geweest. We gingen ook bespreken over aankomende week. We hadden haar de stroopwafels en Nederlandse snoepjes gegeven. Dit vond ze erg leuk!! Iedereen houdt hier van stroopwafels, haha. We kwamen op de afdeling en hebben geholpen met het meten van de vitale waardes. Toen zagen we opeens dat een vrouw van 25 hele heftige weeën had. Alles werd klaargemaakt voor de bevalling, steriele doeken, medicatie, doeken voor de baby, steriele gazen, kochers, scharen, weegschaal, temperatuur, bloeddrukmeter, stethoscoop enz. De moeder ging klaarliggen voor de bevalling. En de moeder begon te persen en voor dat we het wisten zagen we het hoofdje van de baby al. De moeder hoefde echt maar een paar keer flink te persen en de baby was eruit. Toen werd de baby schoongemaakt en in doeken gewikkeld. Toen gingen we weer terug naar de moeder om de placenta te geboren zien worden. Daarna werd de moeder schoongemaakt en werd de baby bij de moeder gelegd, de baby werd meteen aan de borst gelegd. Smiddags hadden we samen met Sheila de moeder en baby helemaal gecontroleerd, alle reflexen bij de baby zoals of het huilt, knie en schouder reflex, de ogen, de neus, de oren, de temp, het geluid van het hart. En bij de moeder zoals bloeddruk, temperatuur, eventuele bloeding, ze controleren de placenta.
Daarna hoorden we dat de baby die in de couveuse lag, overleden was. De baby was als prematuur geboren, en was niet sterk genoeg om het te overleven. De moeder was hier intens verdrietig om, wat natuurlijk 100% te begrijpen is. Ze worden daarna op de wc gelegd totdat ze naar het mortuarium gebracht worden. Hierna mogen de moeders kiezen of ze hun baby mee naar huis nemen en daar begraven, of op de begraafplaats van het ziekenhuis.

Dinsdag

Vanochtend zijn we eerst naar de rapportage gegaan, om te kijken of er bijzonderheden waren gebeurd in de avond en nacht. Vandaag stonden we weer op de Maternity Ward. Toen we op de afdeling kwamen hebben we de vitale functies gemeten bij de moeders die een keizersnede gehad hebben. En natuurlijk gingen we ook de vitale functies van de baby's meten. Toen dat eenmaal klaar was lagen er 2 vrouwen op het punt om te bevallen. De eerste vrouw was een vrouw van 18 jaar. Deze bevalling ging ook vlekkeloos, de baby was er zo uit. De moeder was wel uitgescheurd aan de binnenkant van de schaamlippen, dus dit moest gehecht worden. Dit doen hier de verpleegkundige zelf, zonder verdoving! Ik weet eigenlijk niet, of ze in Nederland wel verdoving hier voor krijgen. De tweede vrouw, ging de bevalling ook goed, ze had wel iets meer moeite om de baby eruit te krijgen. Deze moeder was ook uitgescheurd aan de binnenkant van de schaamlippen. We mochten helpen om de baby te wegen, en ik mocht zelfs nadat de moeder schoongemaakt was de baby aan haar geven! De baby was echt zo klein. Toen zijn we de moeder en de baby van gisteren opnieuw gaan beoordelen, het bleek dat de moeder nog steeds niet goed borstvoeding kon geven, en dat de ogen van de baby helemaal geïnfecteerd waren, ze waren helemaal opgezwollen en pussig. De baby heeft uiteindelijk een oogzalf gekregen.

Toen kwam er de derde bevalling, deze vrouw had het heel erg zwaar, ze riep ook continue dat ze dood ging. Ze was zwaar uitgedroogd, hierbij kreeg ze ook vocht toegediend, en er werd een katheter geplaatst zodat ze de urine productie in de gaten konden houden. Het was een stressvolle situatie omdat de baby had gepoept in het vruchtwater. Dus toen de baby er eenmaal uit was, werd het meteen uitgezogen in de neus en keel, in het begin huilde de baby ook niet. Naarmate we bleven uitzuigen begon de baby te huilen! Dit was een opluchting, ik vond het best een stressvolle situatie.
Hierna hadden we onze lunchbreak.
Na onze lunchbreak gingen we weer terug naar de afdeling. We gingen de vitale functies meten van de moeders en baby's. Toen we dit klaar hadden, zagen we dat er weer een moeder stond op het punt om te bevallen. Dus de 4e bevalling al! Hierbij mocht ik vaginaal het baby'tje voelen! Dit was echt gaaf om te doen, we mochten luisteren naar het hartje van de baby toen ie nog in de buik zat. Eenmaal eruit, mochten we de baby schoonmaken, wegen, ik mocht zelfs een klemmetje op de navelstreng zetten. Daarna wikkelde we de baby in doeken, en kon het even rustig liggen.

Woensdag

Ik was vandaag echt ziek, dus ben niet meegegaan op outreach. Ik lag helaas met koorts op bed!
S'avonds kwamen Hans, Robbin en Esther hier aan. Dus bijgekletst, filmpjes en foto's laten zien.

Donderdag

Vandaag ging het al iets beter gelukkig. We hebben Hans, Robbin en Esther het ziekenhuis laten zien. De verschillende afdelingen, het laboratorium, apotheek enz. Het was niet druk in het ziekenhuis omdat het een officiële feestdag was, we waren daarom ook een extra dagje vrij.

Vrijdag

Vandaag naar stage geweest. En we stonden nog een dagje op Maternity Ward. We begonnen weer met de rapportage, Robbin en Esther liepen een dagje met ons mee. Esther ging met Roos en mij mee naar Maternity. We hebben eerst de vitale functies gemeten van de moeders en baby's die op de afdeling lagen. Daarna gingen we meekijken naar een vrouw die de eerste weeën begon te krijgen. We mochten mee de contracties meten, en hoe heftig en hoelang die aan hielden. Dit moet voor 10 minuten. Daarna mochten we de hartslag van de baby luisteren. Hierna kregen we te horen dat er een keizersnede ging plaats vinden. Gaaaaaaaf!!! Dus wij mochten meekijken. Dus we konden eerst naar de teabreak. Toen we terug op de afdeling waren, waren de voorbereiding van de keizersnede bezig. De vrouw kreeg een infuus met NaCl. Toen we eenmaal omgekleed en wel op de operatiekamer waren werd de vrouw klaargemaakt, ze kreeg de verdoving en werd schoongemaakt. Toen gingen ze alle steriele doeken over de vrouw heen leggen. Toen begonnen ze met de operatie en begonnen ze met het open maken van de buik. We zagen ondertussen nog de darmen, nieren, en echt na 5 minuten kwam de baby er al uit. De baby werd in een soort teil gedaan, en die kreeg Roos in haar handen met de opdracht om het mee naar de afdeling. Even later kreeg ik de placenta in een bak in m'n handen en moest ook naar de afdeling.

De middag ben ik nog thuis gebleven omdat ik me nog steeds niet 100% voelde. Even de middag bijgetankt.
S'avonds hebben we een drankspelletje gedaan, het was ook vrijdagavond. Echt een geweldige avond.

Zaterdag

Vandaag zouden we zoals afgesproken kippen gaan slachten met Hans. S'ochtends kwam er een man langs ons huisje en die had 4 kippen aan zijn stuur van de fiets hangen. We dachten eerst dat die kippen dood waren, tot dat ze opeens begonnen te bewegen en probeerde weg te vliegen. We wisten niet precies of Mr Allen deze jongen had gestuurd omdat we kippen dus wilde gaan slachten en eten. Mr Allen kwam naar beneden om de kippen te komen kijken. Uiteindelijk besloten om er 2 te kopen, ze gingen in een mand en werden bij ons in de keuken gelaten totdat Hans terug was van zijn meeting. Uiteindelijk kwam Hans aangelopen en gingen ze de 2 kippen slachten. Roosmarijn, demi en Hans hebben ze geslacht. Eerst ging de kop er af, toen kon de kip even doodbloeden en hij fladderde nog even rond. Alle jongens kwamen ook kijken, en wilde graag meehelpen. Toen gingen ze hem helemaal breken en plukken en schoonmaken. Jorie heeft de hele kip schoongemaakt en bereid voor het avond eten. Toen het hele bloedbad was opgeruimd, zijn we gaan koken. Het resultaat was zo lekker. Denk dat dit de lekkerste maaltijd tot nu toe is geweest. De kip was zo lekker mals.

Vandaag ook al m'n spullen gepakt, want we hebben een weekje vakantie!!! We gaan op safari in Zambia, die begint maandag. Dus morgenochtend ( zondag) staat om 06:00 het busje klaar om ons weg te brengen naar Lilongwe. Dus mijn volgende reisverslag gaat over de vakantie en de safari trip!!

We keep in touch :*

• 17 Mei 2015 - 13:34

Maike:

Veel plezier in Zambia,
    ik kan niet wachten om het te lezen! xxx

• 17 Mei 2015 - 14:51

Berna:

Weer met veel plezier je verhaal gelezen. Geniet volgende week van je safari in Zambia.
    Hoop binnenkort weer van je te horen. Ik wens je een fantastische week! Groetjes

• 17 Mei 2015 - 19:11

Eric:

Je maakt wel van alles mee daar, veel plezier in Zambia

• 17 Mei 2015 - 21:06

Lisa:

Oh wat maken jullie ontzettend bijzondere dingen mee.
    zo gaaf dat je een hoop zelf mag doen en assisteren, wel heftig als er een prematuurtje komt te overlijden. Zo staat geluk en verdriet toch dicht bij elkaar!

En ik ben zo blij om te horen dat je nu eindelijk lekker hebt gegeten. Dat had je denk ik ook wel even nodig, maar ieuw, dat je zelf die kippen moet slachten. Wat hebben wij het hier dan toch goed. Even in de winkel een kippetje halen!

Geniet van je safari trip, ik kan niet wachten om het volgende verslag te lezen(L)
    Knuffels voor jou!

• 17 Mei 2015 - 22:31

Mieke Verhoeven:

Hee Marlou

Wat een ervaringen niet te geloven. Geniet ervan.
    Fijn dat je je weer beter voelt veel plezier in Zambia.
    Ben benieuwd naar de volgende verhalen.

Vele groetjes Mieke en de mannen.

• 17 Mei 2015 - 22:38

Dorien:

Oooh wat een mooi verhaal.
    Wat maak jij allemaal mee, dan moet je stevig op je benen staan.
    Maar Marlou jij kunt dat.
    Ik wens je voor nu een fijne week en toi toi de komende tijd.

Gr. DORIEN

• 18 Mei 2015 - 08:13

Buurvrouw Gertie:

Dag Marlou, ik lees met veel plezier jouw uitgebreide verslagen. Ik hoop dat je dat vol kunt houden.
    Ik maakte me zorgen dat jullie, moderne dames die nooit veel anders dan kipfilets hebben gezien,
    kip moesten slachten. Je hebt er gewoon weer een man voor gevonden. Houen zo!\

Liefs, Gertie

• 18 Mei 2015 - 13:15

Joke:

Hallo Marloe
    Saai kun je jouw stage niet noemen, af en toe heftig, maar vooral boeiend en zeer leerzaam.
    Nu een weekje even iets heel anders, geniet daarvan en tot het volgende verslag.
    Grote groet weer Joke

• 18 Mei 2015 - 16:52

Marian Van Alphen:

Hoi Marlou.......sjonge jonge wat een verhalen......! Ik vind het knap, en je moet zeker stevig in je schoenen staan om dit alles goed te verwerken en op een rijtje te zetten. Fijn dat je er met je medestudenten over kan praten en je moet kunnen relativeren. Wat heerlijk nu even op vakantie.....wel verdiend na zo'n enerverend weekje. Houd je goed en graag tot mails. Hakuna MaTaTa!!!! xxx

• 22 Mei 2015 - 21:30

Oma Jo:

Hee, Marlou
    Fijn dat ik je vanmiddag even aan de lijn had Dan is afstand toch niks
    Net jouw verslag nog eens gelezen. Echt geweldig wat je allemaal doet en te zien krijgt.
    Dan is zo n weekje er tussen uit heel niet gek
    heb bij Carolien foto s gezien van de safari. Mooi!!!!
    Nou Marlou nu weer terug naar je stekkie en Maandag met frisse moed er weer tegen aan

Groeten en liefs Oma.