De kinderafdeling - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Marlou Kersten - WaarBenJij.nu De kinderafdeling - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Marlou Kersten - WaarBenJij.nu

De kinderafdeling

Blijf op de hoogte en volg Marlou

01 Juni 2015 | Malawi, Blantyre

Blog 6

De kinderafdeling

Maandag

Deze week begonnen we op de kinderafdeling. Hier heb ik echt naar uitgekeken. We kwamen op de afdeling en kregen meteen een rondleiding over de afdeling. Ze vertelde ons waar we alles konden vinden, waar de medicatie stond en ze lieten de treatmentroom zien
( waar de kinderen gezien worden). En natuurlijk de kinderen die op dat moment op de afdeling lagen. Er waren in de ochtend 2 opnames waar we bij mochten helpen. De meest voorkomende ziektebeelden op de kinderafdeling zijn malaria, bloedarmoede, sepsis of een longontsteking. Als er een nieuwe opname is dan word er een infuus ingebracht, malaria test gedaan en bloed afgenomen. Dit word bij alle kinderen gedaan die worden opgenomen. Als de malaria test positief is krijgen ze ook meteen een dosis antibiotica. Ook gaat het bloed meteen voor onderzoek na het laboratorium.

Dinsdag

Vandaag begonnen we eerst met alle vitale functies te meten bij de kinderen. Hierna was de doktersronde samen met de arts, en we mochten zelf de kinderen aan hem voorstellen waarvoor ze zijn opgenomen, de vitale functies, medicatie enz. Dus dat was echt heel leuk om mee te denken samen met de arts. Er lag een kind op de afdeling met gigantische brandwonden een op zijn been en de andere op zijn linkerhand, waarvan ook 2 vingers zijn geamputeerd. Ik had sochtends gevraagd of ik mee mocht kijken en eventueel helpen. Toen ze eenmaal de wond gingen verzorgen ben ik mee gaan kijken, het jongetje was zo stoer, hij hielp overal bij mee. Hij deed zelf het oude verband eraf halen op zijn eigen tempo, daarna ging de verpleegkundige beginnen met de wond aan zijn hand hierbij heb ik meegekeken. Toen vroeg de verpleegkundige of ik de wond wilde verzorgen op zijn been, en ja dit wilde ik natuurlijk wel. Het kindje keek me eerst heel bang aan, of ik het allemaal wel kon, hij liet het wel heel goed toe. En uiteindelijk waren we samen echt een topteam. Smiddags hadden we voor de kinderen ballonnen meegenomen. Omdat we op school een les hadden gehad hoe we dieren konden maken van ballonnen dus die hadden we die gemaakt. Hondjes, giraffen en muisjes. De kinderen waren zo blij, en hebben de hele middag met de ballonnen gespeeld. Met de wat grotere kindjes hebben we nog tekeningen gemaakt en woordjes geschreven. Hierna begonnen de moeders ons allemaal zinnen in het chichewa te leren. En begonnen ze ook heel erg te lachen om hoe wij het uitspraken.

Al met al een erg leuke middag gehad met zowel alle patiënten als de moeders en broertjes en zusjes.

Woensdag

Vandaag was het rustig op de kinderafdeling. Vanochtend hebben we eerst de vitale functies gemeten van de kinderen. Hierna kwam een kindje binnen, die opgenomen moest worden. En de dokter vroeg aan mij of ik het kindje wilde beoordelen en of ik kon zien waarom het kindje opgenomen moest worden. Echt heel leuk dat je zo mag meedenken. Ik mocht gaan luisteren en het kindje gaan onderzoeken, en uiteindelijk werd er vastgelegd dat het kindje een longontsteking had, dit kon je ook goed horen als je na de longen luisterde. Vandaag heb ik ook voor de eerste keer een malaria test gedaan bij een kindje. Dat gaat echt heel simpel, een vingerprik in de vinger, daarna heb je een soort stokje, hier moet je een druppel bloed opleggen en dan heb je het testje zelf. Je hebt 2 rondjes op 1 rondje leg je de druppel bloed in en op het andere rondje heb je 4 druppels vloeistof die je er op moet druppelen. Dan moet je ongeveer 5 minuutjes wachten en dan weet je of iemand malaria heeft ja of nee. Heel simpel en gemakkelijk dus. Smiddags kwam er weer een kindje binnen die opgenomen moest worden, hier mocht ik weer mee helpen. Hierna nog geholpen met medicatie klaarmaken en aan de kinderen te geven. De kinderen krijgen allemaal veel antibiotica die dan eerst klaargemaakt moet worden. Wat hier ook is, is dat bijv paracetamol word gegeven in vloeistof en dat kinderen dit dan dus op kunnen drinken. Dus erg handig, het is ook heel zoet zodat de kinderen dit lekker vinden.

En ja omdat we er aan moeten geloven hebben we deze week ook een begin gemaakt aan de stage opdrachten die we hier moeten maken.
( Dat hoort er inmiddels ook bij ).

Donderdag

Vandaag zouden we eigenlijk met z'n allen mee gaan op outreach om de kinderen te vaccineren, maar omdat we een te kleine auto hadden ging dit helaas niet meer door. Maar stonden we dus nog wel een dagje op de kinderafdeling, wat super leuk was. Vandaag was het een hele speciale dag op de kinderafdeling. Afgelopen dinsdag had ik een gigantisch grote brandwond mogen verzorgen van een patiënt die 10 jaar is. En vandaag riep hij me bij hem, en vroeg aan mij of ik de wonden weer wilde verzorgen. Ik voelde me zo vereerd en blij tegelijk. Ik had altijd al een idee dat ik iets met kinderen wilde gaan doen en dit bevestigde het alleen maar meer. Ik mocht alle voorbereidingen doen, en de wond dus verzorgen. Samen met de patiënt, de moeder, en een andere verpleegkundige die toekeek of alles goed ging, ging ik de wond verzorgen. Eerst begonnen we al het oude verband eraf te halen, dit deed de patiënt zelf. Daarna ging ik de wonden schoonmaken en opnieuw verbinden. We deden het heel rustig aan samen, dus het ging super. Toen alles weer dicht ingepakt was hebben we samen nog een spelletje gespeeld. Omdat deze patiënt zich vandaag totaal niet lekker voelde dachten de artsen dat hij misschien malaria had opgelopen, dus mocht ik een malaria test bij hem doen. Gelukkig was dit niet het geval.
Toen we net naar huis wilde gaan, kwam er een spoedgeval aan. Een jongen van 14 jaar met heftige convulsies. Hij kreeg meteen diazepam toegediend tot 2 keer toe, de tweede keer werd hij hier gelukkig rustig van. Er werd meteen een infuus ingebracht en hij kreeg meteen vocht toegediend. Hierna werd er bloed afgenomen, en een malaria test gedaan. De test was positief, dus deze jongen had malaria. Toen de convulsies waren gestopt, en hij zijn antibiotica tegen malaria had gehad, werd hij naar een bed op de afdeling gebracht.

Het weekend

We waren het weekend maar liefst 3 dagen vrij. Heerlijk. Ik heb gewassen, boeken gelezen, series en films gekeken, gekookt, een film met de kinderen gekeken ( een Disney film!). Al met al 3 heerlijke relax dagen gehad.

  • 01 Juni 2015 - 22:26

    Berna:

    Mooi verhaal Marlou, geweldig dat je zoveel voor deze kinderen kunt betekenen.

  • 02 Juni 2015 - 09:26

    Mieke:

    heej Marlou

    Met veel plezier jou verslag gelezen wat leuk echt indrukwekkend wat jij allemaal meemaakt.
    Veel succes.
    Liefs Cor Tijs Rik en Mieke.

  • 03 Juni 2015 - 22:05

    Marga:

    Lieve Marlou,

    Weer een heel mooi verslag, je schrijft erg leuk.
    Super wat je afgelopen week hebt ervaren en t mooie hiervan is dat met kinderen werken je hart ligt.

    Lieve groetjes Rob en marga

  • 05 Juni 2015 - 15:29

    Oma Jo:

    Hallo Marlou,

    Maar eens gouw het verslag van vorige week antwoorden. Het nieuws van deze week komt
    er bijna alweer aan Weer met heel veel plezier gelezen. Wat een belevenissen kan jij vertellen!!!!
    Mooi om dat alles mee te maken. Geniet ervan. Dit alles pikken ze jou en jullie niet meer af
    Hier is het warm vandaag!! Verder alles prima. Groeten en liefs Oma.

  • 06 Juni 2015 - 19:56

    Joke:

    Hai
    Het is mooi om te lezen, dat je onder totaal andere omstandigheden enthousiast en met plezier werkt, dat noemen we hier graag flexibel!!!!!!!!!!!!
    Maar het zijn vooral prachtige ervaringen.
    liefs joke

  • 12 Juni 2015 - 21:46

    Marian:

    hoi Marlou, wat een belevenissen allemaal, om nooit te
    Vergeten. Je vakantiewerk was ook geweldig, al die super beesten fantastisch.Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Geniet en werk maar lekker verder en wij kijken uit naar het volgende verslag lieve groetjes van SAN en Marian

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlou

Actief sinds 19 Maart 2015
Verslag gelezen: 344
Totaal aantal bezoekers 7036

Voorgaande reizen:

26 April 2015 - 11 Augustus 2015

Stage lopen in Muona, Afrika!

Landen bezocht: