Theatreweek - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Marlou Kersten - WaarBenJij.nu Theatreweek - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Marlou Kersten - WaarBenJij.nu

Theatreweek

Blijf op de hoogte en volg Marlou

07 Juni 2015 | Malawi, Blantyre

Blog 7

Theatreweek

Maandag

Vandaag begonnen we op de OK, dit noemen ze hier Theatre. Het was de hele dag door druk en ik heb van alles gezien. We begonnen met een man die in zijn onderbeen een breuk had zitten, dus deze moest gegipst worden. Eerst werd het been bedenkt met synthetische watten, en daarna werd het gegipst.

Hierna kwam er een man binnen met een gigantisch groot abces op zijn middelvinger. Hij had er ook heel veel pijn aan. Ze vertelde dat hij veel te lang had gewacht om naar het ziekenhuis te komen, en dat het moeilijk was om het probleem te verhelpen. Ze gingen de vinger eerst verdoven en daarna werden er allemaal gaten in gesneden, en er kwam gigantisch veel pus en bloed uit. Deze man moet dagelijks terugkomen om de wond te laten verzorgen.

Daarna kwam er een vrouw binnen met een groot abces op haar grote teen. Ze kon amper lopen omdat dit helemaal doortrok naar onderen. De vrouw werd ook helemaal verdoofd en dit deed veel pijn. Toen ze het open gingen maken spoot het pus eruit, en het stonk ook heel erg. Een hele penetrante geur. Ze ontdekte dat de huid bij haar teen helemaal dood was dus ze moesten dat helemaal wegsnijden. Toen ze eenmaal bij de nagel waren zeiden ze tegen mij dat ze die er ook gingen afhalen, dus ook met een mesje gingen ze rondom de teen nagel snijden. Toen die er eenmaal af was gingen ze hem helemaal schoonmaken en verbinden. Deze vrouw moet nu dagelijks terug komen om deze wond te laten verzorgen.

Hierna kwam er een kindje van 2 jaar binnen die een abces op haar elleboog had zitten. Ze was zo intens verdrietig en bang, en toen moest ook nog de moeder op de gang wachten. Ik pakte het meisje over van de anesthesist en probeerde haar te troosten. Hierna kreeg ze al snel een kapje op om haar in slaap te laten vallen. Toen hebben ze het abces open gesneden en het pus en bloed weggehaald. Hierna is het schoongemaakt en verbonden. Dit meisje moet ook dagelijks terugkomen voor wondverzorging.

Hierna kwamen 2 meisjes een van 17 en het andere meisje was 19 binnen. De meisjes kwamen voor een evacuation, dit betekent dat deze meisjes zwanger waren maar dat ze een miskraam hadden gehad en dat ze dus de resten moesten gaan weghalen. Ik wist in het begin niet goed wat ik ervan moest denken maar gelukkig kregen deze meisjes verdoving. Er word een eendenbek ingebracht om de baarmoeder goed te kunnen zien en dan pakken ze met een kocher de baarmoeder vast en gaan ze met een tang na binnen om de resten weg te halen. Als eenmaal alles eruit is, word de vrouw weer schoongemaakt en weer op het ziekenhuis bed gelegd. Bij het andere meisje ging dit precies hetzelfde. Het meisje van 17 was eigenlijk te jong om zwanger te zijn. Het is Malawi pas legaal om zwanger te zijn en te trouwen als je 18 bent.

Dinsdag

Vandaag waren we in Theatre en na de overdracht werd het meteen druk. Er kwamen 2 vrouwen aan voor een evacuatie van de baarmoeder. Dit was precies de zelfde ingreep als dat de 2 meisjes gisteren hadden. Hierna kwam er een vrouw binnen met 4 gezwellen op haar armen. 2 grote gezwellen en 2 kleine gezwellen. Ze begonnen aan het eerste grote gezwel. Dit werd eerst steriel schoongemaakt en daarna gingen ze snijden totdat ze bij het gezwel waren. Dit gezwel word er dan uit gedrukt en ze gaan alle restjes er dan ook uithalen zodat de kans dat het terug groeit verkleint. Nadat ze dit hadden gedaan gaan ze het dicht hechten en verbinden. Nadat ze de 2 gezwellen weg hadden gehaald, zeiden ze dat ze de andere 2 een andere keer gingen weghalen.
De middag daar in tegen was erg rustig. Dus nog even langs geweest op de kinderafdeling om daar met de kinderen wat te spelen. En nog wat aan school gewerkt.

Woensdag

Vandaag ben ik samen met Roosmarijn en Nienke mee geweest op outreach. Het was ongeveer een kwartiertje rijden. We zaten onder een grote boom toen alle moeders een lied begonnen te zingen, dat was echt zo mooi. Kippenvel momentje was dat. Hierna werden alle kinderen gewogen en moesten wij in het boek registreren hoe oud het kind was, de geboortedatum, welke vaccinaties hij/zij moet krijgen, het gewicht en of het een normaal gewicht is of een ondergewicht is. Als dit eenmaal is gedaan dan is het tijd om te vaccineren. De vorige keer hebben we vooral gekeken hoe ze het deden. Dit keer waren het vooral veel baby's. Je pakt dan het boekje aan van de moeder en gaat kijken welke vaccinaties ze nodig hebben. De polio wordt gegeven via druppels en de Rota ook. De DTP en PCV worden subcutaan gegeven. En de BCG word intracutaan gespoten. Dus je begint met de druppels en daarna ga je de injecties geven. De eerste keer werd het voor gedaan en daarna mochten we zelf boekjes gaan afwerken. Ik heb echt 50 injecties mogen zetten dus ik zat er op een gegeven moment goed in. Vandaag gingen ze ook de vitamine A geven aan de kinderen. Het zit in een soort plastic hoesje hier moet je dan met een naald inprikken en dan kun je 3 vitamine druppels geven aan het kindje. Dus het was heel bijzonder om zo mee te maken.

Donderdag

Vanochtend begon ik weer op Theatre. We hoorde tijdens de overdracht dat het een drukke dag zou worden, en dat er verschillende dingen te doen waren. We begonnen met een man die een gezwel in zijn hoofd had zitten en die werd onder verdoving weggehaald. Het was een flinke wond geworden die ook erg bloedde. Het is ook zo dat als ze bij iemand gaan snijden dat er altijd iemand bij moet zijn die bij hun kunnen blijven anders word er niks gedaan en moet je een andere dag terugkomen. Hierna werd er een vrouw geholpen met een hernia in haar buik. Deze vrouw was onder algehele narcose en werd ook geintubeerd. Hierna hadden we een jongetje die een breuk in zijn onderbeen had, ik mocht samen met de arts deze gaan gipsen dat was echt leuk om te doen. Omdat het zo'n drukke dag was vandaag hadden we ook een keizersnede op de grote OK. Het was een heftige en spannende keizersnede want het kindje wilden er niet uitkomen. Toen ze eenmaal bij de baarmoeder waren moesten ze die ook een stuk open maken omdat het kindje zo groot was dat het er niet uit wilde. Op een gegeven moment moesten ze zelf zo'n druk erop zetten dat ze met 2 verpleegkundige op de buik van de vrouw moesten gaan duwen. Gelukkig was de vrouw verdoofd, maar die zal naderhand best wel wat pijn hebben. Toen het kindje er eindelijk uit was, werd het meegenomen naar de Maternity afdeling om alles te checken. Later hoorde we dat alles goed met de baby was, en dat die zelfs 3.8 kg woog. Dus het was een flinke baby. Uiteindelijk zijn ze heel lang bezig geweest om de baarmoeder te hechten en dicht te maken. De baarmoeder lag ook helemaal uit de buik, dus ik kon de baarmoeder super goed zien, hij was nu ook nog heel groot. Uiteindelijk is alles goed gegaan, en met moeder en kind gaat alles goed. Hierna werd er nog een hernia OK gedaan bij een man van 68, ze hadden het probleem zo gevonden dus ze hadden niet lang werk. Na deze OK hadden we nog een meisje die binnen kwam voor het been te gipsen, ze had ook een breuk in haar onderbeen. Dus deze moest ook weer gegipst worden, het gipsen word hier POP genoemd.

Al met al een erg drukke dag met heel veel verschillende dingen om te zien.

Vrijdag

Vanochtend was er helemaal niks te doen. We hebben de hele ochtend aan school gewerkt want er stond niks op het programma en kregen ook niks binnen via de OPD. Toen we smiddags terug waren stond er een keizersnede op de planning en daar mochten we bij zijn. Deze keer ging het weer erg snel, de baby was er zo uit. Lynn en Nienke en Roosmarijn waren ook bij de keizersnede dus het was erg gezellig. Naderhand nog gezellig foto's met z'n allen gemaakt.
Toen we daarna terugliepen naar Theatre lag er een vrouw op een brancard met een groot abces in haar linker borst, wat ze gingen verwijderen. Ze had eerst verdoving gekregen en daarna gingen ze met een mesje in haar borst snijden en hier kwam gigantisch veel pus en bloed uit. Ze hebben een gaasje er in gelaten en afgedekt. De volgende dag moest ze weer terug komen om er naar te laten kijken.

Savonds hadden we erg leuke dingen op de planning staan. Vunjani een meisje die ook werkt in het ziekenhuis kwam hier pannenkoeken eten en daarna zou zij ons leren om donuts te maken. Wat erg simpel is om te maken en erg lekker! We hadden rond 21:00 afgesproken met nog meer mensen uit het ziekenhuis die naar ons huisje zouden komen. We hadden een leuke avond we hebben ze een typisch Nederlands drankspelletje geleerd en daarna zijn we naar de cuppenhal geweest want er was daar een feestje. Dus we zijn samen met de local mensen van het ziekenhuis daarheen gegaan en hebben gedanst en meegezongen met de muziek.

Al met al een erg leuke avond gehad met iedereen van het ziekenhuis!!

Zaterdag

Vandaag een heerlijk relax dagje gehad. We kregen Savonds eters Mr Allen, Ms Allen en Mr Kadethe, Ms Kadethe. We hebben iets typisch Nederlands gemaakt voor ze, pannenkoeken! We hadden veel verschillende gemaakt, tomaat met ui, appel, banaan, naturel en kaaspannenkoeken. Ze vonden het allemaal erg lekker, dus daar waren we blij mee.

Zondag

Vandaag heb ik een rustdagje gehad. Smiddags hebben ze 2 kippen gebracht, en die hebben we geslacht.
Dus we hebben vanavond heerlijk kip met frietjes en salade gegeten!

• 07 Juni 2015 - 23:55

Theo Kersten:

Hee Marlou,

Wat een drukke, indrukwekkende week zo te lezen.
    Heb je foto gezien met de geslachte kip. Wat een grote beesten zijn dat daar.
    We appen weer gauw.
    Groetjes Pap

• 08 Juni 2015 - 12:45

Marian Van Alphen:

Leuk Marlou je belevenissen te lezen. Ik moet toegeven...ik benijd je niet...je moet wel heel flexibel zijn om al deze dingen te verwerken, knap hoor! Hier in Gennep gaat alles z'n gangetje, het weer is lekker en daar genieten we van met z'n allen. Houd je goed en graag tot je volgende reisverslag!!!
    Dikke kus Marian

• 08 Juni 2015 - 16:27

Joke:

Hai Die Marlou.
    Behoorlijk pittig verslag van de afgelopen week en je moet wel een soort van stevig-in- je- schoenen-staan -mentaliteit hebben, anders heb je een probleem.
    Maar het is ook meer dan leerzaam.
    Succes ook deze week weer en lieve groet jokio

• 09 Juni 2015 - 22:02

Oma Jo:

marlou
    Ben nu eerder met antwoorden als vorige week.
    Het is weer de moeite waard om dit alles te lezen. Wat jij toch allemaal te
    horen te zien en te beleven mee maakt Heb ik vroeger in mijn kraamtijd nooit
    mee gemaakt. verder alles goed met jou? Hier gaat alles zo z.n gangetje
    Zaterdag met Peter in Dukenburg gewinkeld was heel leuk!!
    Nou Marlou tot de volgende keer, succes deze week, en liefs Oma.

• 12 Juni 2015 - 22:26

Marian:

Meisje wat een indrukwekkende week, je zult s'avonds wel moe zijn alleen al van alle indrukken, het lijkt me wel geweldig alhoewel ik het niet zou kunnen, kan slecht tegen wonden. Ik zit nog lekker buiten de mannen kijken voetballen ben ik niet in geïnteresseerd.liefs uit de gilissenweg 12 m

• 15 Juni 2015 - 11:27

Mieke Verhoeven:

Heej Marlou

Wat leuk om jou verslag weer te lezen.Wat veel indrukken doe jij op.
    Mooi om zoveel te zien en te leren. kijk uit naar het vlg. verslag.
    Hou je goed lieve groetjes Cor Tijs Rik en Mieke