De eerste week stage in het Trinity Hospital. - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Marlou Kersten - WaarBenJij.nu De eerste week stage in het Trinity Hospital. - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Marlou Kersten - WaarBenJij.nu

De eerste week stage in het Trinity Hospital.

Blijf op de hoogte en volg Marlou

10 Mei 2015 | Malawi, Blantyre

De eerste week stage in het Trinity Hospital.

Dag 1 : Maandag

Na een weekje wennen en luieren werd het vandaag tijd voor de eerste stage dag! Pfoe, dat was weer even wennen toen de wekker ging vanochtend om 06:30. Dat was echt weer even wennen zo vroeg opstaan! Maar toch hup m'n bed uit! Na een ontbijtje heb ik mezelf in m'n uniform gehesen en naar het ziekenhuis gegaan. De dienst begint om 07:30 dus we vertrokken 10 minuutjes van te voren om op tijd te kunnen zijn. De overdracht was even wennen, het ging heel snel dus het was praktisch onverstaanbaar de eerste keer. Maar dit went wel al heel snel!
Na de overdracht zijn we naar de afdeling gelopen, deze eerste week stond ik op de female ward. We kwamen op de afdeling en patiënten waren al aan het wachten om geholpen te worden, bedden met patiënten staan op de gang. Je hebt een treatment room, hier worden alle mensen die bijv een injectie nodig hebben geholpen, maar ook de mensen die voor opname komen worden hier eerst gezien. Ze worden dan ook meteen op malaria getest.
De meest voorkomende ziektebeelden op de afdeling zijn Malaria, meningitis en bloedarmoede.
Op maandag, woensdag en vrijdag zijn de doktersronde, de dokter gaat dan langs de patiënten om de voortgang van opname te behandelen, of de patiënten misschien naar huis kunnen. Op dinsdag en donderdag worden de patiënten die geopereerd moet worden, of een onderzoek moeten krijgen daar behandeld. De eerste dag vooral veel gekeken, vitale functies gemeten, medicijnen opgehaald in de apotheek, bloed wegbracht naar het lab enz.

Dag 2: Dinsdag

We begonnen weer met een dagdienst vandaag. Dus de ochtend begon hetzelfde zoals gister, wekker, ontbijtje, me uniform aan en hup naar het ziekenhuis. Na de overdracht kwam Sheila naar ons toe en ze vertelde dat er 2 operaties waren. Dus we mochten mee met een operatie, een laparotomie, ze gingen naar de baarmoeder en eierstokken kijken. Op de baarmoeder bleek een soort gezwel te zitten. En of course, ik werd helemaal niet goed tijdens de OK. Ik kreeg hele erge zweetaanvallen, dus ben even weggelopen uit de OK! En even later weer teruggelopen, dus toen heb ik alles is mooi bekeken van een afstandje. Het was een bijzondere ervaring. De operatie gaat wel heel anders dan in Nederland, na de operatie gaan ze bijvoorbeeld ook meteen terug naar de afdeling, er bestaat hier geen verkoeverkamer. Dat is wel apart. Eenmaal terug op de afdeling hebben we de vitale functies gemeten van deze patiënt.

Dag 3: Woensdag

Vandaag was alweer de derde stage dag. We hadden vandaag een vrouw op de afdeling met verdenking op meningitis. Tijdens de doktersronde vertelde de dokter dat hij bij deze patiënt een lumbaalpunctie ging doen. We mochten hierbij meekijken! Ik moest het meisje vasthouden zodat ze geen onverwachte bewegingen zou maken. Tijdens de lumbaalpunctie gaf ze echt geen kick! Het hersenvlies zag er goed uit, het was helder en niet troebel.
Savonds zat ik samen met Lynn en Jorie aan de tafel boontjes te schillen toen ik opeens begon te gillen. Er zat een vleermuis in ons huis! Ieeeeeee. Hij maakt ook echt geluid, ondertussen Rafaël gebeld en die kwam naar ons huisje met een grote bezem. Hij sloeg tegen die vleermuis om hem dood te maken. Dat geluid ging echt door merg en been, zo akelig. Er zitten hier ook veel spinnen, sprinkhanen, kakkerlakken, muggen, vliegen, geiten, koeien, duiven, kippen. De duiven en geiten eten ze hier ook.

Dag 4: Donderdag

Vandaag de 4de dag stage! We begonnen weer op de female ward. Het was erg rustig vandaag op de afdeling. Veel patiënten waren naar huis gegaan. Om 09:00 kwam Sheila langs om te vertellen dat we mee konden gaan op outreach! En of course wilde ik mee! Had hier al zoveel verhalen over gehoord dat ik heel erg benieuwd was.
We kwamen bij het dorp waar het was en er begon meteen een kindje te huilen omdat ze bang voor ons was. Alle kindjes tot 5 jaar worden allemaal gewogen en bijgehouden in een soort schema, heeft het een normaal gewicht of ondergewicht. Dit word allemaal geregistreerd. Toen werd er een verhaal gehouden voor de moeders over HIV. Hierna zongen alle moeders samen een lied, en ze kunnen hier allemaal zo mooi zingen! Ik vond het echt heel bijzonder. Hierna werden alle kinderen gevaccineerd die gevaccineerd moesten worden. Polio krijgen ze oraal in druppels, rota krijgen ze ook oraal, dit schijnt heel zoet te zijn, dus ze vinden het ook lekker. De andere 2 vaccinaties word gewoon via een injectie gegeven zoals de DTP, mazelen en nog eentje, kan helaas niet meer op de naam komen.
Toen gingen we weer naar het ziekenhuis, onderweg zijn we nog 2 keer gestopt om iets af te geven. We reden langs 2 kampen waar meer dan 100 mensen woonden die zijn getroffen door het wateroverlast.
De middag lekker vrij, dus genoten van een vrije middag. Toen opeens de wc overspoelde en het er buiten allemaal langs stroomde, we wilden het zelf proberen op te lossen, maar helaas dit lukte niet echt. Morgenvroeg komt er een loodgieter dus hoop dat alles dan weer normaal is.

Dag 5 : Vrijdag

Vandaag laatste dagje stage gehad van deze week. Op de afdeling was het heel rustig, er lagen maar 5 vrouwen. Ze vertelde dat er een meisje van 25 lag, die dus al 5 kinderen heeft gekregen! Echt wooow, dus die moet rond haar 16e zijn begonnen met kinderen krijgen. We wilde naar huis voor onze lunchbreak, toen kwam Sheila naar ons toe of we vanmiddag mee wilde naar de community, en yes of course wilde wij mee! Was deze keer ook weer erg interessant, we gingen naar de tentenkampen, waar de mensen hun huizen en rijstvelden hebben verloren. Was erg heftig om te zien. Ze werden weer voorgelicht over HIV en er werd verteld dat in mei de operaties gratis zijn, dus als er wat was, dat ze echt richting het ziekenhuis moesten komen. Daarna hebben we een mooie wandeling gemaakt van zo'n 50 minuten. Dit was een erg mooie wandeling, en zuster Anna had erg mooie verhalen te vertellen. Savonds zijn we samen met een ander Nederlands meisje en een dokter van het ziekenhuis naar een plaatselijke bar gegaan. Hier hebben we gedanst en wat biertjes gedronken. ( helaas geen wijn )

Dag 6 : Zaterdag

Vanochtend stonden de kinderen al om 5 uur sochtends onze namen te roepen, maar natuurlijk sliepen we nog! We zijn in de middag nog even naar de markt gelopen, we hadden nog wat boodschappen nodig. Daarna zijn we naar een Afrikaanse bruiloft geweest, het hele dorp was al een paar dagen bezig met de voorbereidingen hiervan. Het gaat heel anders dan in Nederland, hier heb je geen uitnodigingen maar mag gewoon het hele dorp komen. Dus wij kwamen daar aan en liepen naar binnen, en werden al vrijwel meteen op de dansvloer gevraagd. Het is dan de bedoeling dat je geld meeneemt en gaat dansen en dan het geld op de dansvloer gooit, er zijn dan mensen die dit oprapen. Het bruidspaar heeft ook een bak vast en daar kun je het geld dan indoen. Toen we al het geld weggegeven hadden werd de muziek ook meteen gestopt en kwamen er weer nieuwe mensen op de dansvloer, die doen dan hetzelfde.
Na de bruiloft zijn we nog naar het dorp gegaan, hier staat een groot hok waar 40 geiten in kunnen, die worden door ongeveer 10 gezinnen onderhoudt.

Dag 7 : Zondag

Vandaag zijn we naar de community van Ruth geweest, zij is een project gestart met geiten. We hebben vanmiddag met hun kip, rijst, bonen, een soort spinazie, sima ( dit is een soort mais pap) gegeten. De vrouwen hebben de hele ochtend voor ons gekookt, en het was erg lekker! Daarna hebben we nog met de kinderen gedanst en gespeeld.
Vanavond zijn we bij Mr. Allen wezen eten, Mr. Allen is de directeur van het Trinity Hospital. Ze hadden frietjes, salade en geit gemaakt. Ik had nog nooit geit gegeten, maar het smaakt een beetje als stoofvlees, het smaakte echt verrassend goed! We hebben heerlijk gekletst, ik had nog meegeholpen met afwassen. Leuk zitten kletsen met de vrouw van Mr. Allen. Toen we naar huis gingen hebben we nog een bak popcorn meegekregen.

Voor aankomende week ga ik samen met Roosmarijn op de Delivery ward (afdeling) werken! Hopen op veel bevallingen die we mogen gaan zien.

Wat leuke Afrikaanse woordjes:

Wawa = Hallo
Zikomo = Dankjewel
Zikomo bwanjini = Heel erg bedankt
Kongola = Mooi
Bassie = Klaar
Muli bwanji = Hoe gaat het?
Tili buino kaya inil = Het gaat goed en met jou?
Pepani = Sorry
Tapita = Doei
Mawawa = Ochtend
Mathzulu = Avond
Masana = Middag
Ozieku = Nacht

• 10 Mei 2015 - 22:22

Marian Van Alphen:

WAWA.....Wauw Marlou wat een belevenissen allemaal, spannend hoor! Elke dag van alles meemaken...super hoor. Ik kan me voorstellen dat je tijdens zo'n operatie even het angstzweet voor ogen ziet.....ik zie het voor me...lijkt me zo anders als dat het hier verloopt. Ik hoop voor je dat je volgende week wat geboortes zal zien.
    Hier verder alles goed zover ik weet. Het allerbeste met je en veel plezier en succes met alles wat op je pad komt. Geniet ervan!!!Groetjes van ons allemaal! TAPITA!!!!!!!!!!!!xxx

• 10 Mei 2015 - 22:37

Desire Janssen.:

Hoiii Marlou. Wat een mooie verslagen allemaal. Kei leuk wat je allemaal mee maakt.
    Alleen brrrrr die beestjes allemaal, maar zal wel wennen zijn. Geniet ervan en we horen snel weer
    Van je. Gr. Desire janssen.

• 10 Mei 2015 - 22:42

Berna :

Hallo Marlou,
    ik heb genoten van je verslag en de mooie foto's.
    Heel veel succes komende week en ik hoop snel weer van je te horen.
    heeeeel veel groetjes.

• 10 Mei 2015 - 22:52

Dorien:

Dag Marlou,
    Wat een leuk verhaal weer, veel indrukken en spannende dingen maak je mee.
    Geniet ervan en succes met je verdere stage.
    Ik ben weer benieuwd, hoe je tweede week eruit heeft gezien.

Succes en Groetjes Dorien

• 11 Mei 2015 - 22:17

Rob En Marga:

Lieve Marlou,

Wat een mooi verslag, in een week al veel belevenissen.
    Ook een hele ervaring buiten de muren van ziekenhuis.
    Veel succes met je 2e week, ben benieuwd naar verhaal.

Lieve groetjes Rob en Marga

• 12 Mei 2015 - 10:18

Jeanne Nielen:

Heej Marloutje,
    Wat een belevenissen.
    Leuk om dit allemaal te lezen. Geniet ervan.
    Hoop ook voor jou op verschillende bevallingen, altijd toch een heel speciale gebeurtenis
    Mischien word er nog wel een tweeling ook geboren, wie zal het zeggen.
    Ben benieuwd naar je volgende verhaal.
    En wat die beestjes betreft, och ke bent zelf altijd groter moet je maar bedenken.
    Groetjes Jeanne.

• 13 Mei 2015 - 10:08

Joke:

Hallo Marlou.
    Dat is nog eens een stage week, prachtig om te lezen en wat een indrukken.
    uit jouw verslag lees ik duidelijk, dat je een goede keuze hebt gemaakt, het enthousiasme is voelbaar.
    Succes weer en grote Mookse groet Joke

• 13 Mei 2015 - 21:43

Oma Jo:

Hallo Marlou
    Heb je verslag eens grondig gelezen. Prachtig wat jullie allemaal mee maken.
    En dat is het begin nog maar, en de 2de week is alweer op de helft.
    Ben benieuwd wat die allemaal brengt. Morgen ga ik naar Gennep dan is Ruben ook thuis.
    Hier alles goed, en weer veel succes deze week!!!
    Liefs Oma.

• 14 Mei 2015 - 13:15

Koen:

Heej Marlou

Weer leuk om te lezen hoor! Echt indrukwekkend allemaal. "Alle operaties in mei gratis" niet normaal gewoon dat dat daar kan, dat ze elkaar daar zo goed helpen.
    Heel veel succes nog en geniet ervan! Ik ben echt jaloers.

Gr Koen

Ps: hier eten we ook gewoon duif hoor ;) lekkere duivenborst met spruitjes en katenspek of dubbelgetrokken duivenbouillon in het wildseizoen

• 14 Mei 2015 - 20:28

Dees:

Hallo Marlou
    Wat een mooie verslagen erg boeiend om te lezen,je hebt het goed naar je zin dat lees ik wel.
    Je krijgt de groeten van de dochter van Mw U.
    Spreek geregeld jullie mam en die houdt ons goed in de gaten.
    liefs Dees