De eerste paar dagen in Malawi, Muona - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Marlou Kersten - WaarBenJij.nu De eerste paar dagen in Malawi, Muona - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Marlou Kersten - WaarBenJij.nu

De eerste paar dagen in Malawi, Muona

Blijf op de hoogte en volg Marlou

01 Mei 2015 | Malawi, Blantyre

De eerste paar dagen in Malawi.

Vandaag moesten we om 7 uur opstaan, omdat we om 8 uur werden opgehaald om naar Muona te gaan, de plaats waar ik de aankomende 3 maanden gaan stage lopen. Ben echt zo benieuwd wat deze dag gaat brengen. Om 8 uur zagen we nog niemand, dus we hadden zoiets van, zouden ze wel komen opdagen? Rond half 9 zagen we iemand aankomen in een busje die naar ons toe kwam lopen om te vragen of wij de meiden waren die naar Muona, Trinity Hospital gebracht moesten worden. En ja hoor, daar gingen we een volgepakte bus met al onze spullen en boodschappen. We stopten nog in een grote supermarkt waar nog meer boodschappen bijkwamen. En daar gingen we onze reis naar Muona kon gaan beginnen. We begonnen met een gewoon harde weg wat super reed, we konden mooi doorrijden. Op een gegeven moment kwamen we dan op het beruchte zandpad terecht. We waren hier al voor gewaarschuwd, het pad was echt zo slecht door al het water wat is gevallen dat het bijna onrijdbaar was, maar toch gingen we er doorheen. De kinderen bleven maar schreeuwen azungu (dit betekent blanke) en bleven maar achter ons aan rennen en schreeuwen en vooral heel lief glimlachen. Sommige kinderen bedelde ook voor geld of water om te drinken. We zagen een dode nijlpaard langs de weg, die probeerde ze te verkopen. De chauffeur bleef maar vertellen ja over 30 minuten zijn we er, ongeveer 2,5 uur later waren we er dan ook echt. Ik voelde me meteen welkom. De kinderen kwamen meteen op ons afrennen en gingen spelen en dansen. Een reis om nooit meer te vergeten met al die lieve mooie mensen.

Toen we eenmaal in ons huisje waren hebben we alles uitgepakt en eigen gemaakt. We werden de volgende dag meegenomen door Rafaël voor een rondleiding door Muona, we zijn op de markt geweest, de waterput, de kerk, de jongens en meisjes school. Alle kinderen staat s'ochtends al super vroeg aan het raam te roepen om te komen spelen.

We hebben een rondleiding in het ziekenhuis gehad! En het is echt een mooi ziekenhuis! Ik heb zin om te beginnen met mijn stage. We zijn die middag ook mee geweest naar community, dit betekent dat er voorlichting word gegeven aan moeders. Ze krijgen dan voorlichting over HIV, kanker, malaria enz. We werden in dat plaatsje echt zo vriendelijk begroet. Iedereen was zo ontzettend aardig. Alle kinderen wilde constant met ons dansen en zingen, iedereen wilde je handen vasthouden, je had gewoon te weinig handen! Toen we weg gingen werden we uitgezwaaid, en renden de kinderen ons achterna om te zwaaien. We werden nog naar een plek gebracht, waar je kon zien dat het water heel veel schade heeft aangericht, het hele dorp was gewoon helemaal weggevaagd. Dat was echt zo pijnlijk en heftig om te zien. Er was nou een meer ontstaan van water, terwijl er eerst gewoon allemaal zand lag.
Ik moet nog steeds wennen aan de warmte, het is hier nu rond de 36 graden, en zo warm!! De mensen uit het dorp noemen dit nog "koud"!!

Dit zijn de eerste indrukken van Malawi! Het is echt een prachtig land, en zoveel lieve mensen.

Tot snel weer,
Dikke kus Marlou <3 <3

• 01 Mei 2015 - 21:12

Caroline:

Wat fijn om te horen dat de eerste indrukken zo fijn zijn Marlou.
    Ben heel benieuwd als je maandag aan de slag gaat in het zkh.
    Ook dat zal weer een hele ervaring worden.
    Toi toi toi

• 01 Mei 2015 - 22:01

Oma Jo:

Hee. Marlou
    Wat heb ik net een leuke foto gezien.
    Echt heel lief!! Fijn dat alles goed gaat,
    en nu op naar Maandag. Succes!

Groeten en liefs Oma.

• 01 Mei 2015 - 22:11

Paul:

Dat klinkt al goed zo verwelkomt worden veel plezier en succes met je stage groetjes x paul anita

• 01 Mei 2015 - 22:50

Nienke :

Gaaf....wat een ervaring, zet m op Marlou!!!!!

• 01 Mei 2015 - 23:04

Maud:

Hee Marlou,

Leuk je op deze manier te volgen
    Want jee wat een bijzondere ervaring zul je op doen
    En Fijn dat je eerste indruk al zo positief is.
    Ik wens je heel veel succes
    Maar jou kennende komt dit zeker goed,top zuster

Liefs Maud

• 02 Mei 2015 - 08:36

Joke:

Lieve Marlou
    Via jouw moeder enige foto's gezien en wanneer je dan jouw verslag ernaast legt, leven de foto's nog meer. Geweldig dat jullie deze kans hebben gegrepen om binnen jullie werk zo te kunnen groeien.
    Heel veel succes en een warme groet joke

• 02 Mei 2015 - 09:33

Lisa:

Lieve Marlou

Als ik het zo hoor ga je echt een super leuke bijzondere en leerzame tijd krijgen daar.
    Gelukkig heb je nog een paar dagen om aan het weer te wennen, maar dat zal vast snel gaan.
    Héél veel succes voor maandag alvast!!

Kus Lisa

• 02 Mei 2015 - 19:40

Mieke Verhoeven:

Hee Marlou

Wat heb je ons een leuke foto gestuurd, Leuk dat het zo goed met je gaat
    Heel veel succes maandag maar gezien jouw enthousiasme komt dat
    helemaal goed.
    Lieve groeten Mieke en de mannen.

• 03 Mei 2015 - 12:08

Eric:

Fijn om te horen dat het goed gaat, veel plezier.

• 03 Mei 2015 - 22:22

Marian:

Lieve Marlou,

Zo dat is even anders dan in Nederland he? Ik wens je een bijzondere tijd en ik kijk uit naar je
    verslagen als je daar tenminste tijd voor hebt als je morgen eenmaal aan het werk bent
    Heel veel succes ook van San Knuffel Marian

• 04 Mei 2015 - 23:36

Rob En Marga Guelen:

Lieve Marlou,

Wat een verhalen en dan ben je nog maar net een weekje van ons vandaan.
    Erg leuk om te lezen. Mama stuurde nog een hele mooie foto van jou met een kindje op je arm. Erg vertederend. Vandaag je eerste stage dag, we zijn benieuwd naar je verhaal.
    Toi Toi, , lieve groetjes van rob en marga

• 08 Mei 2015 - 21:37

Astrid:

Hey Marlou,
    Wat een supermooie tijd zul je hebben daar!!
    Geniet met volle teugen en heel veel succes en plezier tijdens je stage